Neuromarketing technieken

Er zijn heel veel neuromarketing technieken die online toegepast worden. Maar wat voor de één werkt, hoeft niet automatisch voor jou te werken. Wij testen met verschillende neuromarketing technieken en zorgen voor de beste bezoekers op jouw website. 

Effectieve neuromarketing technieken


De meest gebruikte neuromarketing technieken en overtuigingstechnieken hebben we voor je op een rijtje gezet:

Overtuigen met emoties


Zonder emotie wordt er geen keuze gemaakt. Speel in op emoties om te overtuigen. De vraag is, overtuigt jouw website effectiever door de angst te prikkelen of juist de lust, het plezier of de hebzucht. Dit verschilt per sector, merk en organisatie.

Maak nieuwsgierig

Ons brein houdt van contrasten. Onderscheid jezelf door anders te zijn dan een ander. Doe iets opvallends waarmee je de aandacht trekt en nieuwsgierig maakt. Dit kan met prijscontrasten of door te spelen met onverwachte afbeeldingen en grafische verschillen.

Leg ankers

Mensen hebben een hekel aan onzekerheid. Daarom zoeken we graag naar  een ‘anker’ (anchor) als uitgangspunt.

Zo zijn we zelf niet in staat een eerlijke prijs voor een artikel te bedenken. We vergelijken het met soortgelijke producten. Of wanneer het is afgeprijsd, met de originele prijs: van / voor.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw product presenteert op je website, kun je ervoor kiezen om deze te vergelijken met een vorige versie. Zo geef je bezoekers een duidelijk uitgangspunt.

Vertel je verhaal


Ons brein wil logica, een kloppend geheel. Informatie in verhalende vorm wordt sneller begrepen en beter onthouden. Maak bijvoorbeeld gebruik van storytelling of personages. Geef niet alleen droge en feitelijke informatie.

Framing

De manier waarop een boodschap wordt gecommuniceerd, kan bepalen hoe het wordt begrepen. Een zelfde boodschap, kan op verschillende manieren worden gecommuniceerd. ‘Het glas is halfvol’ betekent in feite hetzelfde als ‘het glas is half leeg’. Toch heb je er een andere beleving bij. Door je boodschap op de juiste manier te framen, breng je het nog effectiever over.

Angst om te verliezen


Er is bewezen dat onze angst om iets te verliezen 2 keer zo groot is als onze ambitie om iets te winnen. Als je de info op je website ombuigt naar wat de bezoeker verliest, is de prikkel om voor jou te kiezen veel groter.

Spreek beeldend

Lang geleden, toen het oude brein zich ontwikkelde, bestond er geen geschreven taal. Dit is pas veel later ontstaan en wordt alleen door het nieuwe brein gelezen. Het oude brein spreekt de taal van het beeld. Foto’s en afbeeldingen worden daarom veel langer en beter onthouden dan tekst. Profiteer van deze neuromarketing techniek.

Gebruik sociale bewijskracht


Als bezoekers twijfelen, kijken ze graag naar wat anderen doen. Op internet kun je hier goed gebruik van maken door keuzes van voorgangers in beeld te brengen. Stel bezoekers gerust en overtuig ze met:

  • Reviews
  • Andere klanten kochten ook
  • Aantal verkochte exemplaren van een artikel 


De kracht van referenties is toegepast in de website van AVEK Projectbedden:


Wil je weten welke neuromarketing technieken het beste voor jou werken?


Maak geheel vrijblijvende een afspraak met ons. Graag nemen we jouw website of webshop onder de loep en adviseren we je in de juiste neuromarketing technieken.

Tips ontvangen voor optimale conversie?